ЗВІТ
старости Сілецького старостинського округу
Марії Саїв про роботу в 2023 році.
Староста є посадовою особою місцевого самоврядування і відповідно до статті 19 Конституції України "органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України".
При здійсненні наданих повноважень староста є відповідальним і підзвітним міській раді та підконтрольним міському голові (ч. 6 ст. 54 1 Закону про МС). Саме з підстав того, що голова несе найбільшу політичну відповідальність за розвиток громади, законодавець і наділяє його правом вносити кандидатуру на посаду старости. І голова, і члени громади відповідних старостинських округів мають чути одне одного, аби ситуація конфліктів не створювала перешкод у розвитку громади та наданні послуг членам громади.
Староста відслідковує проблеми громади та пропонує варіанти їх вирішення. Обов’язок старост — представлення інтересів жителів свого округу в територіальній громаді. Проте, частина мешканців до цих пір не зрозуміла, які повноваження та обов`язки у старост, тому часто наділяє старосту, як мінімум, повноваженнями голови громади. В цьому випадку слід ознайомитися з Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», оскільки порядок організації роботи старости визначається найперше цим Законом (та іншими законами України), а також Положенням про старосту . Староста також може бути уповноважений радою громади чи її виконавчим комітетом на здійснення інших повноважень, які передбачені іншими законами.
Доволі часто до старости, усно або в письмовій формі, звертаються жителі старостинського округу для отримання тих чи інших послуг. У 2023 році таких звернень було 533.
І якщо в питаннях адміністративного характеру: видача документів, вчинення нотаріальних дій, питань реєстрації місця проживання, надання консультацій немає труднощів, то у випадку питань благоустрою невдоволення виникають. Це пов`язано з тим, що дехто відмовляється сприймати дійсної ситуації і нарешті усвідомити, що старостинський округ – це частина території об`єднаної територіальної громади, староста на цій території є представником інтересів жителів, проте власного бюджету у старостинському окрузі немає. Тому при вирішенні місцевих питань потрібно враховувати реалії – від планування до ресурсів та змін.
За минулий 2023 рік жителям Сілецького старостинського округу було
- видано 425 довідок та актів.
- надано 62 адміністративні послуги (згідно обов`язків адміністратора ЦНАП), зокрема реєстрація та зняття з реєстрації місця проживання особи.
- вчинено 46 нотаріальних дій, відповідно до ст.40 Закону України «Про нотаріат» Така послуга насправді є дуже важливою у сільському населеному пункті, зокрема для людей похилого віку.
В старостаті ведеться також Погосподарський облік, а також військовий облік. Старост теж уповноважено до здійснення оповіщення військовозобов`язаних.
Щодо виконаних робіт по ремонту доріг у Сільці.
Найперше треба зазначити, що в минулому році ми провели інвентаризацію доріг і порахували, що їх протяжність у с. Сілець становить 59 км 600 м. Через таку значну протяжність є дуже складно досягнути того, щоб ці дороги були такими, як би хотілось. Проте роботи проводились і маємо наступні дані:
присілок Дженджерівка – щебеневе покриття
присілок Зарудні - щебеневе покриття
присілок Підрочин- щебеневе покриття, а також ремонт асфальтованої дороги методом напилення
присілок Груби- щебеневе покриття
вул. Нова присілок Копані- прокладання нового асфальту
вул.Шахтарська присілок Копані - ремонт асфальтованої дороги методом напилення
присілок Параньки - щебеневе покриття
вул.Шевченка присілокКопані- щебеневе покриття
присілок Солтиси- щебеневе покриття
присілок Заболотня- щебеневе покриття
присілок Насалі- щебеневе покриття
присілок Тетеревець- щебеневе покриття
присілок Гостинець- щебеневе покриття
присілок Вільшина- щебеневе покриття, а також ремонт асфальтованої дороги методом напилення
присілок Бірок- щебеневе покриття
ремонт асфальтного покриття дороги С141615 (Перехрестя-Соснівка) – субвенція обласному бюджету
Усього робіт виконано на суму 4390257,95 грн
Якщо брати мережу вуличного освітлення, то її протяжність становить 40 км, витрати складають 551 429,34 грн на рік (електрична енергія – 60581 кВт =392 613,34 грн, обслуговування – 158 816,00 грн.
Два роки поспіль мною подаються бюджетні запити на продовження мережі вуличного освітлення: присілки Зарудні, Насалі, Дженджерівка, проте коштів на це наразі не знайшлося. Тому минулого року я подала два проекти до міжнародної компанії GIZ, яка працює Україні зокрема, над реформою державного управління, сталим економічним розвитком, енергоефективністю та захистом клімату. При цьому GIZ перебуває у тісному контакті не лише з Урядом України, а й з громадами, зокрема з Червоноградською територіальною громадою. Отож, один із проектів стосується вуличного освітлення на альтернативному живленні, а саме на сонячних батареях. Також мною поданий ще один проект по облаштуванню велосипедної доріжки з Соснівки до Червонограда. В такий спосіб можна було з користю для здоров`я та з меншими фінансовими витратами для людей пересуватись по населених пунктах громади. Отож, я стараюсь використовувати всі можливості для покращення благоустрою у селі.
Треба зазначити, що найбільші витрати з місцевого бюджету ідуть на утримання закладів освіти. По с. Сілець вони складають 10840030,46 грн. утримання закладів культури становить 530242,00 грн
В процесі роботи часто стикаюсь з невдоволенням щодо роботи комунальних служб. Тут слід зазначити, що коли питання не стосується критичних ситуацій, то на підприємствах є певний графік щодо виконання тих чи інших робіт на території громади. Це стосується і роботи грейдера, який є один на всі населені пункти (на грейдерування території Сільця витрачено 111509,00 грн). Але також не слід забувати про те, в яких реаліях ми зараз живемо, і те, що на багатьох підприємствах в зв`язку з мобілізацією бракує людського ресурсу.
Незважаючи на негатив, без якого ніяк не обійтись, надзвичайно приємно, що є багато людей, які усвідомлюють, що багато питань вирішуються самоорганізацією населення. Це насправді дуже поширена практика у всіх розвинених європейських країнах, коли є розуміння того, наскільки важливим є бути не є пасивним споживачем у громаді, а корисною ланкою у суспільному житті. В той час, коли одні сидять і невдоволено чекають, що має хтось прийти і все для них зробити, ця активна частина населення долучається до різного року громадських робіт: є членами добровільних пожежних дружин, санітарів лісу, соціальними працівниками. Такі люди є мотиваторами для інших. В нашому селі в такий спосіб впорядковували території загального користування, вирізували кущі та сухостій на присілку Гостинець, Підберезина, Заболотня, Підрочин, Бірок. Завдання старости — збільшити відсоток активних громадян у селі або селищі.
Відповідно Закону України «Про благоустрій населених пунктів» громадяни, підприємства, установи та організації у сфері благоустрою населених пунктів зобов’язані утримувати в належному стані об’єкти благоустрою (їх частини), що перебувають у їх власності або користуванні, а також визначену правилами благоустрою території населеного пункту прилеглу до цих об’єктів територію. Отже, благоустрій присадибної ділянки та прилеглої до присадибної ділянки території здійснюється власником або користувачем цієї ділянки.
Відповідно до додатку до Типових правил благоустрою території населеного пункту (пункт 1 розділу VIІ Закону) встановлено межі утримання прилеглої території:
Фізичні особи, яким відповідно до законодавства відведені земельні ділянки, незалежно від того, ведуться на них роботи чи не ведуться мають обов`язок утримувати в належному стані територію 20 м від межі земельної ділянки, яка відведена під проектування та забудову, та до проїжджої частини вулиці.
Важливо розуміти, що благоустрій села залежить не від роботи житлово-комунальних служб, але найперше від культури та свідомості його жителів.
У другий рік війни наша громада активно відгукувалася на запити військових, волонтерів. Неодноразово проводився збір допомоги для ЗСУ. Важливо є не втратити розуміння того, що є першочергові завдання, а всі інші можна буде вирішити опісля.
Виходячи з логіки зміни статусу старости з політичного на професійний, кандидат має мати певні навички та вміння, щоб якісно виконувати свої обов’язки. Тому постійно беру участь в профільних навчальних заходах.
Немає якогось ідеального варіанту для ефективного представлення старостою інтересів жителів, і кожен із старост повинен звертати увагу на особливості своєї територіальної громади. Шлях до ефективної роботи та представництва — це максимальне залучення самих мешканців і посилена увага до адміністративної роботи, чітке планування роботи та ефективне використання часу.
Приєднані файли: |
Звіт старости за 2023 рік. СІЛЕЦЬdocx.docx |